最新年报
2017可持续发展报告
2018年第三季度生产报告

25 toukokuuta 2018

AA Sakatti Mining Oy on säännönmukaisesti toteuttamissaan jälkitarkastuksissa 17.5.2018 löytänyt merkkejä polttoainevuodoista osassa kairauskoneiden talvikaudella käyttämistä maastopaikoista Viiankiaavalla。Pienikin määrä herkällä alueella on liikaa。

Yhtiö pitää vahinkoa vakavana ja erittäin valitettavana projektissa, jossa suojellun alueen johdosta luonto- ja ympäristöarvot ovat koko ajan työmme keskiössä。Toistaiseksi tehdyn selvitystyön perusteella arvio vahingon laajuudesta on useimmissa vahinkopaikoissa alle neliömetrin。Kolmen kairausaikan osalta arvio vahinkoalueesta on noin neljän neliömetrin suuruinen value。

Välittömästi vahinkojen havaitsemisen jälkeen perustime sisäisen tutkimusryhmän selvittämään asiaa。Ryhmässä ovat edustettuina myös kairaustyön toteuttaneiden urakoitsijoiden edustajat。Ilmoitimme vahingosta välittömästi myös viranomaisille, mukaan lukien Lapin elikeskukselle, Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukesille, Metsähallitukselle sekäkunnan ymparistonsuojeluviranomaiselle。

Pidämme ensisijaisen tärkeänä asian huolellista selvittämistä, vastaavan toistumisen estämistä sekä viranomaisohjeiden mukaista vahingon korjaamista。Teetämme ulkopuolisilla asiantuntijoilla tarkanSelvityksen polttoaineen aiheuttamasta pilaantuneisuudesta sekjalkihoitosuunnitelman。Toistaiseksi在ehditty käymäänlapikaiki kairapaikat suojelualueen sisäpuolelta ja jokaisesta paikastayHtä lukuun ottamatta在myös otettu maanäytteet。Lisäksi alueelta在otettu vesinäytteitä。Myös suojelualueen ulkopuolelta tullaan ottamaan näytteitä。

Näytteiden ottaminen jatkuu ensi viikon tiistaina 29.5。Tiedotamme asiasta lisää viikola 22,鲲edellä mainitut selvitykset valmistuvatJa käsitys vahingon laajuudesta tarkentuu

Lisatietoja:

Jukka Jokela