最新年度报告
2017年可持续发展报告》
2018年第三季度生产报告

13 huhtikuuta, 2021

Lapin elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on pyytänyt 12.4.2021 AA Sakatti Mining Oy:tä täydentämään Sakatin kaivoshankkeenymparistovaikutusten arviointiselostusta。

ELY-keskuksen täydennyspyynnön mukaan erityisesti hankkeen pohjavesimallinnuksen epävarmuustekijöitä on käsiteltävä laajemmin, jotta voidaan saada parmpi varmuus maanalaisen kaivostoiminnan vaikutuksista maanpäälliselle luonnolle。Pyynnössään -keskus kininnitti huomiota monilta osin samoihin asioihin kuin 17.3。antamassaan Natura-lausunnossa。

ELY-keskus perusteele täydennystarvetta muun muassa sillä, että Sakatin hanke sijaitsee ympäristönsuojelullisesti herkällä alueella。Hankkeen YVA-selostukseen kohdistuu siis poikkeuksellisen tiukkoja kriteerejä, mikä näkyy myös -keskuksen täydennyspyynnössä。

“Viranomaiset toivat esiin täydentämistä ja tarkennusta kaipaavia kohteita selostuksestamme.”在tärkeää, että hankkeen ympäristövaikutukset tulevat huolellisesti kartoitettua。Arvioimme viranomaisten ja sidosryhmien palautetta, ja käynnistämme tarvittavat työt välittömästi”,toteaa AA Sakatti矿业公司:n toimitusjohtaja Pertti Lamberg。

Sakatin kaivoshanke sijaitsee 15 kilometriä Sodankylästä pohjoiseen ja hankkeen YVA-selostus jätettiin marraskuussa 2020。Vuonna 2009 löydetty Sakatti on ainutlaatuinen monimetalliesiintymä, josta löytyy modernin yhteiskuntamme kannalta tärkeitä metalleja, kuten kuparia, nikkeliä, kultaa sekä platinaa。Kaivos totetetaan pitkälle sähkövoimaisena, ja kaivostoiminassa hyödynnetään kehittynyttä automatisaatiota。“Sakatin kaivoshankkeessa on tarkoitus hyödyntää alan uusimpia innovaatioita esimerkiksi vedenkulutuksen ja toiminnasta syntyvien päästöjen vähentämiseksi”,Lamberg toteaa。

Lisatietoja:

Pertti Lamberg