最新年报
2017可持续发展报告
2018年第三季度生产报告

16 helmikuuta, 2022

kompensaatiota关于tarjottu ratkaisuksi luontokatoon, joka uhkaa laajasti elinympäristöämme。Suomessa menetelmä on kuitenkin vielä suhteellisen tuntematon, vaikka sanakompensaatioMainitaan yhä useamman yrityksen vastuullisusstrategiassa。Mistä ekologisessa kompensaatiossa on oikein kyse ja kuinka se toteutetaan onnistuneesti?

Erilaiset päästökompensaatioratkaisut ovat kasvattaneet susiotaan, kun vaateet kestävälle liiketoiminalle kasvavat。组织,yksilöt ja jopa valtiot voivat hyvittää aiheuttamiaan päästöjä esimerkiksi lisäämällä hiilinieluja oman operatiivisen toimintansa ulkopuolella ja pyrkimällä sitä kautta hiilineutraaliuteen。

关于葡萄单胞菌的研究käsite。kompensaatiolla盲蝽pyritään päästöjen hyvittämisen sijaan korvaamaan ihmisen toimininasta luonnon monimuotoisuudelle aiheutuneet haitat。Mikäli esimerkiksi rakennushankkeen myötä elinympäristö kärsii, voidaan vahinko hyvittää parantamalla elinympäristöä muualla。Käsitteellisesti ekologinen kompensaatio muistuttaakin " saastuttaja maksaa " -periaatetta。

YK:n kestävän kehityksen(2030年议程)tavoitteiden mukaisesti Suomi on sitoutunut tavoittelemaan ekosystememien kokonaisheikentymättömyyttä, eli suojelemaan luonnon monimuotoisuutta。Ekologista kompensaatiota pidetään yhtenä keinona tavoitteen saavuttamiseksi, ja monissa Euroopan valtioissa kompensaatio on jo tärkeä osa ympäristölainsäädäntöä sekä kaavoitus- ja ympäristövaikutusten arvioinnin YVA-prosessia。Suomessa menetelmän laajan mittakaavan soveltamisesta ei ole vielä ennakkotapauksia, eikä prosessia ohjaavaa lainsäädäntöä ole。Parhaillaan valmistelussa on kuitenkin luonnonsuojelulain uudistus, jonka osana ekologista kompensaatiota pilotoidaan ja säädöksiä valmistellaan。

" Kompensaatio on vastuullisen liiketoiminnan trendisana, jonka moni yritys haluaa ottaa omakseen, mutta joka voi pahimmillaan olla tyhjä lupaus ilman todellisia hyötyjä "

Vaikka päämäärä on jalo ja tavoiteltava, vaatii ekologinen kompensaatio organisatioilta huolellista arviointia ja läpinäkyviä prosesseja toimiakseen toivotulla tavalla。Kompensaatio on vastuullisen liiketoiminnan trendisana, jonka moni yritys haluaa ottaa omakseen, mutta joka voi pahimmillaan olla tyhjä lupaus ilman todellisia hyötyjä。Maailmalta löytyy esimerkkejä myös kansallisista kompensaatiohankkeista, jotka ovat epäonnistuneet pääosin hyvitysten ja biodiversiteetin arvioinnin ja seurannan puutteellisuudesta joh屯。Esimerkiksi Saksassa ekologit ovat havainneet hyvityskertoimissa suuria puutteita, kun luonnontila oli monessa hankkeessa huonontunut kompensaatiosta huolimatta。

Mistä ekologisessa kompensaatiossa on oikeastaan kyse, ja kuinka se toteutetaan siten, että kokonaisvaikutukset ovat nettpossitiivisia eli luonnon tilaa parantavia?Miten prosessissa vältetään sudenkuopat, joihin moni kokeilu on langennut?

Käsitteet土吐伊克西-米欣孔氏小球虫pyritään?

Laajojen kaivos- ja rakennusprojektien kohdalla on heti suunnittelun alussa pyrittävä siihen, että hankkeesta aiheutuu mahdollisimman vähän haittoja ekosysteemille。Esimerkiksi kaivoshankkeissa täydellinen haittojen välttäminen on kuitenkin hankalaa, koska kaivos vaikuttaa väistämättä malmion läheisyydessä。Hyvän suunnittelun avulla maanpäällisiä haittoja on kuitenkin mahdollista vähentää - ja toteuttaa hanke jopa siten, että kokonaisvaikutus on luonnon kanannalta positiivinen。

kompensaatio on osa niin kutsutualievennyshierarkiaa, jonka mukaan haittoja pyritään ensisijaisesti välttämään。Mikäli välttäminen ei hankkeen luonteesta joh屯onnistu, pyritään haitat minimoimaan paikallisesti。Seuraavana lievennyshierarkiassa haittoja vähennetään ennallistamalla, eli palauttamalla ympäristöä mahdollisimman lähelle luonnontilaa。Mikäli tämä ei ole hankealueella mahdollista,海地hyvitetään ennallistamalla, suojelemalla tai hoitamalla luontoa toisaalla - eli ekologisen komcompensationkeinoin。

Kompensaatiotoimilla tavoitellaan yleensä vähintään luonnonkokonaisheikentymattomyytta, eli kaikki hankkeesta aiheutunut ekologinen haitta tulee hyvittää täysmääräisesti。Kokonaisheikentymättömyyttä ei saavuteta, mikäli hyvitetään esimerkiksi pelkästään uhanalaiset luontotyypit - myös tavanomaiset luontotyypit on siis hyvitettävä。

Vielä astetta parmpi tavoite on nettpossitiivinen vaikutus, eli hyvityksen pinta-ala suunnitellaan suuremmaksi tai laatu parmmaksi kuin kokonaisheikentymättömyyden saavuttaminen vaatisi。Luonnonsuojelullisesti laadukkaammalla hyvitysalueella saattaa esiintyä esimerkiksi enemmän uhanalaisia eliölajeja。Tällöin vapaaehtoinen ekologinen kompensaatio tuotta luonnon kanalta ensin kokonaisheikentymättömän ja sitten nettopositivisen tuloksen, eli ekologiset haitatylikompensoidaan.Lisäksi pyritään mahdollisuuksien mukaan myös epäsuorien ja väliaikaisten haittojen hyvitykseen。nettpossitivisen tuloksen saavuttamiseksi kompensaatio voidaan tehdä lievennyshierarkiasta poiketen enen kuin paikalliset haitat korjataan, jolloin paikallisten haittojen korjaamisen hyöty lasketaan hyväksi vasta nettpossitiivista vaikutusta arvioitaessa。

库卡määrittelee luonnon arvon?

Ekologinen kompensaatio sisältää useita tärkeitä päätöksiä ja valintoja, joissa tulee otta huomionon hankkeen erityispiirteet, ja joiden tulee pohjautua tieteelliseen tutkimustietoon。enin on tärkeää löytää海托仁ja hyvitysten tasapaino, joka mitataan hyvityskertoimella。Se kertoo kuinka suurella pinta-alalla hyvitystoimenpiteitä pitää toteuttaa, jotta hankkeen luonnolle aiheuttamat nettohaitat tulevat hyvitetyksi täysmääräisesti。Kertoimen suuruuteen vaikutta monet asiat, joita on tarkasteltava tapaus- ja ekosystemiikohtaisesti。罗农·莫尼莫伊托伊乌登säilyttämiseksi kompensaatiolla tulisi pyrkiä mahdollisimman samanlaisen elinympäristön suojeluun tai ennallistamiseen。Jokainen eliöyhteisö on paikallisesti ja ajallisesti ainutlaatuinen, joten jousto on kuitenkin jossain määrin väistämätöntä。

Arviointiprosessissa ei voi välttyä haastavilta päätöksiltä, jotka ovat myös tiettyyn pisteeseen asti subjektiivisia: kuinka kaukana haitta-alueesta haitat voidaan hyvittää, kuinka pitkä arvioinnin aikaväli on, ja missä määrin biodiversiteetissa sallitaan erilaisuutta?Näitä kysymyksiä jokainen ekologista kompensaatiota suunnitteleva joutuu pohtimaan。Eri sidosryhmillä voi lisäksi olla erilaiset käsitykset siitä, onko esimerkiksi suoalueen vai luonnontilaisen metsän suojeleminen tärkeämpää。Luonnon ja sille aiheutuvien haittojen arviointi on yksi ekologisen kompenation tärkeimmistä päätöksistä, ja pohdintaa on käytävä hyvissä ajoin hankkeen tärkeimpien sidoryhmien, muun muassa alueiden asukkaiden kanssa。

“Jokainen eliöyhteisö关于paikallisesti ja ajallisesti ainutlaatuinen”

克里特,joista ei tule tinkiä

Hyvitysvalintoihin littyy yleisiä sudenkuoppia, jotka on ylitettävä kokonaisheikentymättömyyden saavuttamiseksi。Yksi huomioonotettava kriteeri onlisaisyys.Lisäisyyden木坎海托真hyvittämiseksi tehtävien toimenpiteiden tulee tuottaa hyötyä, jota ei saavutettaisi ilman kyseisiä toimenpiteitä。Esimerkiksi jo valmiiksi suojeltua aluetta ei voi käyttää osana ekologista kompensaatiota - ainoastaan ennallistamisen tai uuden suojelun tuottama hyöty, jota ilman kyseisiä toimenpiteitä ei olisi saavutettu, on rehellistä laskea osaksi kompensaatiota。

Kompensaatiosta saatavaa hyötyä on tarkasteltavana myös osana laajempaa kokonaisuutta。Mikäli esimerkiksi yhtä metsikköä halutaan suojella tai ennallistaa, metsien hakkuupaine kasvaa usein muualla, mikä johtaa luonnon tilan heikkenemiseen toisaalla。Suomessa haittojen vuotaminen on etenkin metsien kohdalla tekijä, joka heikentää metsiensuojelun tehokkuutta hyvitystoimenpiteenä。Kompensaatioalueiksi tulisikin valita ensisijaisesti varttuneita metsiä, joiden ekologinen laatu on korkea ja joiden suojelulla on saavutettavissa todellista hyötyä。

伊尔曼näiden ja muutamien muiden kriteereiden huomioimista ei voida puhua rehellisestä ja läpinäkyvästä ekologisesta kompensaatiosta。补偿epäonnistuminen johtuukin usein huolimattomasta arvioinnista, mitä tulee Kompensaation todellisen hyödyn realisoitumiseen ja pysyvyyteen。

Lainsäädännön kehittämiselle Suomessa suuri tarve

虫草虫草säilyttämiskeinona在tutkimusnäyttöä puolesta ja vastaan。Menetelmä jakaa mielipiteitä, koska epäonnistumisen riski on tutkimusten mukaan ilmeinen。Tosiasia kuitenkin on, että ennallistamalla voidaan parantaa luonnon tilaa ja sen vuoksi kompensaatio kyllä toimii, kunhan toteutuksessa noudatetaan kaikkia asiaan kuuluvia periaatteita。地学家kompensaatiota yksinkertaisesti tarvitaan, jotta elinympäristöjen kokonaisheikentymättömyyden vaatimus toteutuu myös Suomen tasolla。

Vaikka enakkotapauksia ja tutkimusta on Suomessa vielä suhteellisen vähän, löytyy vertailukohtia niin hankkeista kuin lainsäädännöstäkin maailmalta。Virheet juontuvat monesti siitä, että lainsäädäntö on rotu ilman riittävää ohjeistusta toimintamalleista ja periaatteista。Olemmekin Suomessa lähteneet etenemään järkevämmin - tutkimusperustaisesti ja tieteellisesti julkaistuja periaatteita noudattaen。Suomen ympäristökeskuksen asiantuntijat ovat yhdessä muiden ympäristöministeriön ohjausryhmän jäsenten kanssa tehneet selvitystyötä, jonka tuloksena samamme mitä todennäköisimmin kirjauksen ekologisesta kompensaatiosta myös luonnonsuojelulakiin。

“对toteutettava rehellisesti ja的补偿研究läpinäkyvästi, jotta toimintaa voidaan kutsua aidosti vastuulliseksi”

Oppimamme ansiosta voimme kehittää kompensaatiomenetelmiä siten, että ne toteuttavat parhaiten päämääränsä - luonnon monimuotoisuuden säilyttämistä ja luonnon tilan parantamista。onistuaksemme tässä,对toteutettava rehellisesti ja进行补偿补偿läpinäkyvästi, jotta toimintaa voidaan kutsua aidosti vastuulliseksi。

Uskommekin Sakatissa, että pystymme näyttäytymään lähitulevaisuudessa aidosti vastuullisena esimerkkinä ekologisesta kompensaatiosta。

Kirjoittaja关于AA Sakatti Mining Oy:n kestävän kehityksen johtaja。

Lahteet: