最新年报
2017可持续发展报告
2018年第三季度生产报告

18 helmikuuta, 2021

Lapin yliopisto suorittaa helmi-maaliskuussa (22.2-15.3.2021) kyselyn, jolla selvitetään sodankyläläisten mielipiteitä sekä koettuja vaikutuksia kaivostoiminnan osalta。Kyselyyn voi vastata 15.3。saakka Sodankylän kunnan verkkosivuilta löytyvän linkin kautta。Lapin yliopisto on tehnyt vastaavanlaisen kyselyn Regina-hankkeessa vuosina 2016 ja 2018, jolle nykyinen kysely on jatkoa。

Kysely tuottaa kunnalle tietoa esimerkiksi palvelujen tasosta ja siitä, miten kaivostoiminta on palvelujen laatuun ja saatavuuteen vaikuttanut。Kaivosyhtiöt saavat kyselyn kautta palautetta kuntalaisilta, sillä vastaaja voi arvioida kunnassa toimivien kaivosyhtiöiden toimintaa。Kyselylomakkeessa kysytään myös, onko vastaaja kokenut hankkeiden aiheuttamia ympäristövaikutuksia ja mitä vastaajajattelee kaivostoiminnan vaikutuksista muihin elinkeinoihin ja kotipaikkakunnan elämään。Kuntalaisilla on tämän kyselyn myötä mahdollisuus kertoa omista kokemuksistaan ja ajatuksistaan kaivostoiminnasta ja auttaa kuntaa sekä alueella toimivia kaivosyhtiöitä toimintojen jatkuvaan kehittämiseen, kertoo Ulla Syrjälä, AA Sakatti Mining Oy:n Kestävän kehityksen johtaja。

Kyselyn uusiminen säännöllisesti tuottaa seurantatietoa siitä, miten kuntalaisten kokemukset ja mielipiteet ovat mahdollisesti muutuneet ja kehittyneet vuosien aikana, yliopistotutkija Leena Suopajärvi kertoo。Nyt suoritettava kysely on samansisältöinen kuin vuonna 2018, mutta lomakkeeseen on lisätty myös avointa vastaustilaa ja mahdollisuus antaa kehittämisehdotuksia suoraan yksittäisille yhtiöille, Suopajärvi lisää。Kyselyyn toivotaan runsasta osallistista。

Kysely osana kaivosohjelman toimenpiteitä

Sodankylässä säännöllisesti toistetttava vaikutusten arviointi on yksi kunnanvaltuuston keväällä 2018 hyväksymän kaivosohjelman toimenpiteistä, joilla pyritään edistämään taloudellisesti, sosiaalisesti ja ekologisesti kestävää kaivostoimintaa。

Lomakekyselyn toteutuksen kustantavat AA Sakatti Mining Oy, Boliden Kevitsa Oy ja Rupert Resources Oy。Kyselyn suunnittelussa关于ollut mukana myös Sodankylän kunta。Lomakekyselyn aineisto analysoidaan Lapin yliopistossa, joka myös tuottaa aineistosta suomen- ja englanninkieliset raportit。Raportit valmistuvat kesän 2021 aikana ja tulokset tullaan käymään läpi Sodankylän kunnan järjestämässä tilaisuudessa syksyllä 2021。

Edellisen kyselyn tuloksista voi lukea lisääKaivostoiminnan koetut vaikutukset Sodankylässä-raportista。linki raporttiin löytyy Lapin yliopiston ja BusinessLapin verkkosivilta。

Lisätietoja: yliopistontutkija Leena Suopajärvi, Lapin yliopisto。
Sahkoposti:leena.suopajarvi@ulapland.fi,第040 4844 234页。