最新年报
2017可持续发展报告
2018年第三季度生产报告

29 kesäkuuta, 2018

AA Sakatti Mining Oy:n tilaama ja ulkopuolisen asiantuntijan PBM Oy:n toteuttama Viiankiaavan polttoainevuotoihin liittyvä kunnostustarvearviointi on valmistunut。

Yhtiö on toimittanut selvityksen asiaa käsitteleville viranomaisille, minkä jälkeen osapuolet ovat käyneet läpi selvityksen edellyttämät jatkotoimenpiteet。

Kunnostuksia kuudessa kohteessa suojelualueella

PBM Oy:n suorittamassa kattavassa selvityksessä tutkittiin yhteensä 28 viime talven kairauksiin liittyvää kohdetta。Selvityksen perusteella kahteentoista kohteeseen esitetään eriasteisia kunnostustoimenpiteitä。Kohteista kuusi sijaitsee suojelualueella ja kuusi suojelualueen ulkopuolella。Arvio kunnostettavan maamassan tilavuudesta suojelualueella on noin 37 kuutiota (m3.) ja suojelualueen ulkopuolella noin 55 kuutiota。Kunnostettavien kohteiden pinta-ala vaihtelee 0,25-4,2 neliön (m .2) valilla。Suurin osa kunnostettavista kohteista pistemäisiä。

PBM Oy:n ympäristötekniset tutkimukset toteutettiin touko- ja kesäkuun ai假名。Tutkimuksiin liittyvät näytteenotot tehtiin Suomen ympäristökeskuksen ohjeistuksen mukaisesti ja sertifioidun ympäristönäytteenottajan valvonnassa。

Kunnostustyöt etenevät viranomaisten johdolla

Seuraavassa vaiheessa AA Sakatti Mining Oy toimittaa viranomaisille nk。PIMA-ilmoituksen。Ilmoitus kattaa selvityksen maaperän pilaantuneisuudesta, puhdistustarpeen arvioinin sekä ehdotuksen kunnostusmenetelmistä。Kesän aikana toimititava ilmoitus sisältää myös Natura-aluetta koskevan arvioinin, jossa selvitetään kunnostustoimenpiteiden vaikutuksia suojeltuihin luontoarvoihin。Tämän jälkeen viranomaiset päättävät kunnostustoimenpiteistä ja suojelualueella edellytettävistä kulku- ja poikkeusluvista。

Kunnostustyöt käynnistetään, kun viranomaisprosessi ja luonnonolosuhteet sen sallivat。Työt toteutetaan viranomaisten määräysten mukaisesti ja ympäristöteknisen asiantuntijan valvonnassa。Yhtiö arvioi alueen herkille ympäristö- ja luontoarvoille aiheutuvien vaikutusten jäävän todennäköisesti varsin rajallisiksi。Yhtiö tulee myös muutamaan tarvitavilta osin sisäisiä toimintatapojaan, jotta vastaavilta vahingoilta vältytään jatkossa。

Tiedotamme asiasta lisää kunnostusproessin edetessä。

Lisatietoja:

Jukka Jokela